02-5619955
[email protected]

סיורים מונגשים בירושלים

בספר תהלים פרק קכה כתוב: "ירושלים הרים סביב לה וה' סביב לעמו מעתה ועד עולם". על פי המסורת דויד המלך מיוחס לכתיבת ספר תהילים וניתן להעריך שהטופוגרפיה של ירושלים הייתה מבחינתו נתון חיובי. ההרים והבקעות מסביב לירושלים נתנו לה נופך ציורי שבאה לידי ביטוי לאורך השנים בציוריהם של אוגוסט דה פורביין, הנרי אנדרו הרפר והארי פן.

החל ממחצית המאה ה-19 ירושלים יוצאת מהחומות וישנה התרחבות של העיר. ירושלים אינה רק העיר העתיקה אלא מתרחבת לשכונות כמו המושבה הגרמנית, ימין משה, נחלת שבעה, מחנה ישראל וכו'. בד בבד עם היציאה מהחומות ישנה התפתחות עירונית המקבלת ביטוי בסלילת כבישים ותחבורה ציבורית. התפתחות זו ממשיכה עד ימינו עם המשך העבודה על תוואי הרכבת הקלה.

מאז ומתמיד היה צורך להנגשת מרחבים ציבוריים אך למרבה הצער המודעות לכך והעשייה בפועל לא הייתה משמעותית לאורך השנים. חוסר הנגשת מרחבים ציבוריים יצרה הדרה לאוכלוסיות רבות ומנעה מהם להגיע למקומות מסוימים. הדרה זו התבטאה בין השאר במחסור בסיורים בירושלים. פערי ההנגשה העיקריים בשטחים ציבוריים כוללים מדרגות במקום רמפות והיעדרות מדרכה הדורשת הליכה\תנועה ע"ג כביש. ישנם רמות שונות של הנגשה וחלקם מיועדות לאוכלוסיות עם לקות ראייה ולקויות שונות.

במאמר זה נתייחס לנושא ההנגשה הפיזית של ירושלים בעיקר במימד של תנועה המשפיעים על סיורים בירושלים.
בשנת 1998 נחקק חוק שיוויון לאנשים עם מוגבלות. בחוק זה נכתב בין השאר על חובת הנגשת המרחב הציבורי לכולם, יותר מכך בסעיף 19ט נכתב כי במסגרת המרחבים הציבוריים שיש להנגיש יש להתייחס ל- "הנגשת צמתים, מדרכות, גשרים, מנהרות ומעברים אחרים בשטח המקום הציבורי ולרבות הנגשת המעברים ממקומות החניה".

אם כך הכל נפלא לא? לצערי אנו עוד רחוקים מנבואתו של ישעיהו שאמר "כִּי הִנְנִי בוֹרֵא אֶת-יְרוּשָׁלִַם גִּילָה, וְעַמָּהּ מָשׂוֹשׂ. יט וְגַלְתִּי בִירוּשָׁלִַם, וְשַׂשְׂתִּי בְעַמִּי; וְלֹא-יִשָּׁמַע בָּהּ עוֹד, קוֹל בְּכִי וְקוֹל זְעָקָה" (ישעיהו סה' פסוק יט').
המציאות העגומה היא שהאכיפה על נושא ההנגשה במרחב הציבורי תחל רק משנת 2018. האינטרס כיום בהנגשת מרחבים ציבוריים הוא בעיקר כלכלי ועל כן שיפוץ ושינוי רחובות מסוימים שאינם בראש סדר העדיפויות נותרים ללא הנגשה. עקב כך סיורים נגישים בירושלים הפכו לממצא נדיר.

בירושלים ניתן לראות שינויים ברמת ההנגשה בעיקר סביב רחוב יפו. הרכבת הקלה שנכנסה למרחב העירוני שינתה ללא הכר את הרחוב הצפוף והרועש שהיה. שינויים אלו הובילו לכך שכיום רחוב יפו נגיש לכסאות גלגלים ועגלות ילדים ברובו מכיכר צה"ל (בניין העירייה בכיכר ספרא) ועד שוק מחנה יהודה. ניתן כיום לקיים סיור בירושלים על בסיס תוואי זה.

עיקר האתגר בהנגשת ירושלים הינו בעיר העתיקה. הקושי נובע משתי סיבות עיקריות. היות ומדובר בעיר עתיקה בעלת ממצאים ארכאולוגים עשירים ישנה מגבלה לשנות את התשתית העירונית ללא פיקוח ארכאולוגי. מציאות זו מייקרת את שינוי התשתיות ויוצרת עוד מורכבות לנושא. סיבה נוספת היא רמת הצפיפות של העיר. ירושלים העתיקה (בתוך החומות) הינה בגודל של 1.5 ק"מ רבוע שבתוכו גרים כ30,000 אנשים בכדי לסלול נתיבים מונגשים יש להרחיב ולשנות רחובות רבים שמתגוררים בהם אנשים.

לאחרונה החלה יוזמה במשרד התיירות לקדם את נושא הסיורים המונגשים בעיר העתיקה ואף הוציאו חוברת מידע בנושא. יחד עם זאת ניתן להגיד כי כיום העיר העתיקה אינה מונגשת ברובה כדי לקיים סיור בירושלים עם כסאות גלגלים ועגלות ילדים יש לבחור בקפידה את המסלול כדי לא להגיע לנקודת אין מוצא.

כיום, ירושלים מאפשרת להינות ממאות מוקדי תיירות שונים ברחבי העיר. מאות אלפי אזרחים ותיירים מרחבי העולם פוקדים אותה מידי שנה, ואין ספק שתהליך ההנגשה הינו הכרחי, וכולנו תקווה כי קצב ההנגשה למקומות התיירותיים יגדל ככל שהזמן יחלוף.
עבור תיירים, וגם עבור מקומיים, קיימות אפשרויות השכרת רכב בירושלים לצורך התניידות חופשית בכל רחבי העיר. אנו ממליצים לעקוב אחר מאמר זה בכל הנוגע לאתרים אשר אינם מונגשים ובכך להימנע מחוסר נוחות ומחוויה פחות חיובית של העיר.

ישנם גם סיורים עצמאיים בירושלים, סיורים שמתנהלים מהטלון הנייד, כמו אאודיו-גאיד אבל הרבה יות רמוצלח, חלק מהסיורים מכילים כם כתוביות וטקסטים לכל קטעי התוכן ובכך הסיור מונגש לכבדי שמיעה.

ניתן לסייר בעיר העתיקה בירושלים בצורה מונגשת במקומות מסוימים. הרובע היהודי שנבנה לאחר שנת 67 בזמן שהייתה מודעות מסוימת להנגשה עירונית הינו נגיש בצורה יחסית. המעבר משער ציון לכיוון הקארדו ולתצפית על החומה הרחבה בהחלט אפשרי. ניתן גם לבקר את בית כנסת החורבה ולהגיע לכיכר בתי מחסה בקלות יחסית. יחד עם זאת למרבה הצער בכדי להגיע לכותל יש להגיע דרך הכביש ההיקפי שבו נוסעים גם מכוניות ואין מדרכה במקום.

בכדי לסייר ברובע הנוצרי ישנה אפשרות להתחיל בשער האריות הנגיש לרכבים ומשם על גבי הויאה דלרוזה להגיע עד תחנה מספר 5 של דרך הייסורים. חלק ניכר מהכנסיות לאורך הדרך נגישות גם כן. תחנה מספר 6 אינה נגישה לכיסאות גלגלים וכדי להגיע להמשך דרך הייסורים יש לצאת לכיוון שער שכם ומשם על בסיס רחוב בית הבד\ חאן א-זית להתקדם לעבר תחנה מספר 7. תחנה מספר 8 ו-9 אינם נגישות בגלל ריבוי המדרגות המפרידות ביניהם לרחוב הנגיש. מרחוב בית הבד ניתן להגיע בצורה נגישה לכנסיית הקבר ולסייר בה. חלק גדול מהכנסייה נגיש למעט קפלת מציאת הצלב וגבעת הצליבה.

לסיום הסיור הנגיש בירושלים הייתי ממליץ על מעבר דרך כיכר המוריסטאן הנגיש והיפיפה. שוק זה נבנה במאה ה-20 והינו דוגמא נפלאה למרחב ציבורי נגיש ומזמין לכולם. הנגשה נכונה של העיר ומעברים מתאימים לכיסאות גלגלים ועגלות יכולה להפוך את העיר העתיקה למקום מזמין יותר ושייך לכולם. ובעזרת מודעות נתקדם לקראת מרחב בו ניתן לקיים סיורים נגישים לכל בירושלים.

צור קשר
close slider

    חזרו אלי בקשר ל

    רוצה לקבל מאיתנו עדכונים?

    דילוג לתוכן