02-5619955
[email protected]

בירושלים – הזמן קצר והקדושה מרובה…

הכתבה עוסקת בכמה חגים וטקסים מרשימים בירושלים שניתן לערוך אילהם סיורים בירושלים או פשוט להצטרף לחגיגה! בין החגים: שבוע הפסחא בירושלים, יום א' של כפות הדקלים, טקס רחיצת כפות הרגלים, יום שישי הטוב, שבת האש / שבת האור, חג השבועות, חג הפנטקוסט, ל"ג בעומר בשכונות החרדיות, ימי הרמדאן, חודש אלול (חודש הסליחות) ועוד.

בכל שנה בראשית האביב עוטה ירושלים אוירה חגיגית במיוחד לכבוד שבוע הפסחא. טקסים רבי רושם, תהלוכות ססגוניות, תלבושות מיוחדות ועשרות אלפי עולי רגל נרגשים מכל העולם הנוצרי הבאים לחגיגות ה"שבוע הקדוש", בו משחזרות הכנסיות השונות פרקים ממסכת חייו האחרונה של ישוע.

מטיילים רבים רוצים לחוות את החגים ה מיוחדים ומצטרפים לסיורים בירושלים שעוברים בין הטקסים השונים בעיר,  יש היום גם אפשרות חדשה לצאת לסיורים בהדרכה עצמית, סיורים עצמאיים מהטלפון הנייד.

החגיגות נפתחות ביום א' בו נכנס ישוע כמשיח בן דוד, על עיר בן אתונות והמוני אנשים מנופפים בכפות דקלים וקוראים "הושע-נא" , על כן נקרא יום זה גם יום א' של כפות התמרים – PALM SUNDAY -. ביום זה אנו יכולים להצטרף לאלפי הצליינים וראשי הכנסיות, מצוידים בכפות תמרים, ענפי זית ולולב, כלי נגינה שונים והמון רינה בלב.

המחזה המרתק הבא מתקיים ביום חמישי של אותו שבוע והוא "טקס רחיצת כפות הרגליים". הטקס משחזר אירוע המתואר בברית החדשה בו חגר ישוע מטפחת על מותניו ורחץ את כפות רגלי תריסר תלמידיו, כסמל לצניעותו. בירושלים נערכים הטקסים בהם כשהפטריארכים, הארכיבישופים וראשי הכנסיות יחליפו את בגדי הכמורה המפוארים, יחגרו מטפחת וישטפו את רגלי הכוהנים/פרחי הכמורה שתחת אחריותם. הטכסים נערכים במתחמי כנסיות העדות השונות, האורתודוכסים, הקופטים, הסורים, האתיופים והארמנים.

סיום ה"שבוע הקדוש" בטקס החשוב ביותר, הוא הטקס המסמל את תחייתו של ישוע וניצחון הנצרות שיערך ביום שבת, היא שבת האור/האש!. עד לשעות הצהריים סביר להניח ששערי העיר העתיקה יהיו סגורים וצליינים רבים יעבירו את הלילה בין החומות כדי להיות נוכחים במעמד האכסטטי בו לפי המסורת יורדת רוח הקודש כאש מהשמיים ומדליקה את לפיד הפטריארך הנמצא בתוך מבנה הקבר. ירידת האש מלווה בצרחות ההמונים ופעמונים מחרישי אוזניים שלא מפסיקים לצלצל, הפטריארך מוציא את הלפיד מחור קטן באדיקולת הקבר ובן רגע מתפשטת האש הקדושה בין אלפי המאמינים שאוחזים קובץ של 33 נרות כמספר שנות חייו של ישוע. האש תמשיך להתפשט ברחבי העיר בתהלוכות רבות ואף תטוס עם המאמינים חזרה לרוסיה/רומניה/יוון וכו..

חמישים יום לאחר חג הפסח מציינים היהודים את חג "מתן תורה" הוא חג השבועות.
בלילה זה, קבעו מקובלים שיהיו בני ישראל עושים 'תיקון' ולומדים כל הלילה, קוראים בתורה, מעיינים במגילה ומתפלפלים בדרש. בשנים האחרונות הפך 'תיקון ליל שבועות' לערב לימוד רב תחומי לכל. העיר שוקקת חיים, בתי הכנסת ובתי המדרש בעיר העתיקה והחדשה מזמינים את הבאים בשעריהם ללילה של לימוד. המוני אדם נוהרים אל קבר דוד שבהר ציון להילולת בונה ירושלים שנולד ונפטר בו' בסיוון. ישיבת הכותל רוחשת ככוורת הומייה במאות תלמידים הלומדים את התורה והגמרא. שיאו של הלילה מגיע לקראת סיומו: נהר אנושי אדיר, לבוש לבן,זורם מכל קצוות העיר אל הכותל, דרך הסמטאות והשוק הדומם. דמדומי זריחה עולים באופק והמתהלך בסמטאות חש כאילו הוא עולה לרגל בימי בית המקדש.

שבעה שבועות (כחמישים יום) מחג הפסחא, כמו שבעה שבועות מחג הפסח, חוגגים הנוצרים את חג "מתן תורה" הוא חג הפנטקוס, בו, לפי הברית החדשה, ירדו לשונות של אש מן השמים וגרמו לתלמידיו של ישוע , נצר לשושלת בית דוד, לדבר בבליל של שפות שונות בהן החלו להפיץ את תורתו.
לא מפליא הדבר, כי מסורות נוטות לחבר בין סיפורים לאתרים גיאוגרפים. המתפלל בקברו של דוד המלך יופתע לגלות כי בקומה מעליו נמצא חדר הסעודה האחרונה, בו מציינים הנוצרים את חג הפנטקוס…

במהלך שבעת השבועות, ביום השלושים ושלושה לספירת העומר, מדורות ל"ג בעומר ענקיות מאירות את השכונות החרדיות. המוני בית ישראל, משולהבי שמחה, נעים במעגלים סביב מדורות המאירות את הכתלים ומחממות את העיר והלבבות. מדי פעם ניתן לראות קבוצות מטיילים סקרנים הנהנים מאווירת החג הפותחת את עונת הטיולים בירושלים של לילה…

ביום המחרת, הוא יום החג עצמו, נוהגים החרדים לעשות את ה"חלקה" – הוא טקס גזיזת השיער הראשונה של הילדים בהגיעם לגיל שלש. את הטקס נוהגים לערוך בקבר שמעון בר יוחאי שבהר מירון. במהלך השנים, העולים הירושלמים התקשו להגיע עד הר מירון, ולכן החלו לעלות, כתחליף, לפאתי שכונת שייח ג'ראח, לקברו של שמעון הצדיק שהיה כהן גדול בימי הבית השני.
בל"ג בעומר המקום הומה במשפחות מרובות ילדים המגיעות למעין "פיקניק", מתרגשות לקראת תספורתו הראשונה של הצאצא..

חגי הקיץ הקרוב, יקבלו משמעות מיוחדת במינה בירושלים כיוון שלוחות השנה העברי והמוסלמי יצטלבו, ויום א' של חודש אלול, בו נפתחת תקופת הסליחות, יחול ביום א' בחודש התשיעי, הוא חודש הרמדאן.
בחודש הרמאדאן צמים המוסלמים עד שעות הערב המוקדמות, וכשיריית התותח שהציבה העירייה במוזיאון "רוקפלר" (כיום זורקים חזיז) מרעידה את סמטאות העיר, מתחילה חגיגה של ממש: בתי העסק המוסלמים בעיר העתיקה משנים את פניהם ולובשים חג. מאכלים המיוחדים לחג נמצאים בכל פינה, אור יקרות מאיר את הסמטאות, ואלפי מוסלמים מכל הארץ עולים לרחבת הר הבית מתפללים ונותנים צדקה.

במקביל, הסמטאות המובילות אל הכותל מתחילות להתעורר.. לקראת חצות מתמלאת רחבת הכותל במנייני תפילה המורכבים מטף ועד זקן, דתיים, חילוניים, טיילנים וסקרנים המתחננים ומבקשים מחילה על חטאים מבורא עולם. חוויה אקסטטית זו מגיעה לשיאה בפיוטי הסליחות המוכרים לכולנו.
יש עוד הרבה מה לראות, לשמוע, לטעום ולחוות בעיר בה הזמן קצר והקדושה מרובה…

כמובן לא נשכח את חנוכה, ראו פה את כל המידע על חנוכה ו"סיורים חנוכיות בירושלים"

כתבו: דורון יושע ושירלי קייזר, תודה למויש מעוז

צור קשר
close slider

    חזרו אלי בקשר ל

    רוצה לקבל מאיתנו עדכונים?

    דילוג לתוכן