02-5619955
[email protected]

הכותל המערבי

טיול בירושלים לא שלם בלי סיור בכותל המערבי. ישראלים או תיירים כולם חייבים להגיע לכותל המערבי לביקור כשהם מטיילים בירושלים, כל אישיות חשובה המבקרת בישראל מצטלמת ליד הכותל המערבי.

הכותל המערבי הוא אחד מהאתרים הקדושים ביותר ליהודים ומאמינים רבים מגיעים אליו בכל יום להתפלל, לבכות, לחגוג ולבקש בקשות, בקטע הבא נספר לכם קצת על ההיסטוריה של האתר ועל האופציות לחגיגות בכותל המערבי.

קצת היסטוריה על הכותל

הכותל המערבי הוא אחד מארבעת הקירות התומכים והמקיפים את הר הבית (הר המוריה) משלהי תקופת בית שני ועד ימינו, הכותל המערבי נבנה בהוראת הורדוס כחלק משיפוץ והרחבת המתחם בהר המוריה כבר במאה הראשונה לספירה. הקיר נבנה מאבני גיר שככל הנראה נחצבו בסביבת ירושלים באזור שועפת ובמערת צדקיהו שנמצאת בקרבת מקום. הנדבכים העליונים בכותל הם בניה מתקופות מאוחרות יותר אבל אין אפשרות ממשית לתארך כל אבן ואבן, ניתן להבחין בהבדל בין הגדלים של האבנים. עד מלחמת ששת הימים שבה נכבש/שוחרר הכותל המערבי, צמוד לרחבת הכותל המערבי (זו שאנו מתפללים בה היום) הייתה קיימת שכונת המוגרבים (מכאן השם "שער המוגרבים" לעליה להר הבית). לאחר המלחמה הוחלט להרוס את השכונה, להנמיך את מפלס הרחוב ולהרחיב את הרחבה לטובת היהודים הרבים שחלמו להתפלל בכותל.
אם תסתכלו בתמונות של הכותל המערבי מלפני 1948 תוכלו לראות שגברים ונשים התפללו יחדיו בכותל ללא הפרדה כלל ,בניגוד למקובל היום ולזהות כתובות חקוקות בעברית על חלק מאבני הכותל אלו הן כתובות שחקקו עולי הרגל שהגיעו להתפלל (אבנים אלו נמצאות היום בין הנדבכים האמצעיים, עקב הנמכת רחבת הכותל). סיורים בירושלים בדרך כלל יסתיימו בכותל, שם תקבל קבוצת המטיילים זמן חופשי להתפלל ולכתוב בקשות או תפילות על פתק.

קדושתו של הכותל המערבי

למי שמגיע להתפלל, בכלל לא משנה העובדה מדובר בקיר החיצוני של בית המקדש, מה שחשוב זה שזהו האתר הקדוש ביותר לעם היהודי היום, את קדושתו הוא קיבל עם השנים הרבות שעמד כשריד הנגיש ביותר לתושבי ירושלים, השריד שבלב ובאבן. לאחר שהתקדש אצל היהודים קיבל מעמד גם אצל המוסלמים והנוצרים, בערבית קוראים לו אל-בורק, ומציינים ששמה המתינה אותה בהמה פלאית שעימה הגיע מוחמד במסעו הלילי ממכה אל אל אקצה ומשם עלה לשמיים. הכותל זוכה לרגעי השיא שלו בחגים ובמיוחד בשלושת הרגלים, סוכות, פסח ושבועות בהם מגיעים מאות אלפים להתפלל, בחג החנוכה יש עלייה גדולה במספר המבקרים הרוצים להיזכר בניצחון המכבים ובמנורת בית המקדש והנס, לכן סיורי חנוכיות בירושלים שעוברים בעיר העתיקה תמיד יסתיימו בכותל, גם בתקופת הסליחות מגיעים מתפללים רבים בשעות הלילה מאחרי חצות אל הכותל והשיא לקראת יום כיפור, סיורי סליחות בכותל המערבי רבים מסתיימים בכותל המערבי בכל שנה בין א' באלול ליום כיפור.

איך מגיעים לכותל המערבי?

הכניסה הפשוטה ביותר לכותל המערבי היא דרך שער האשפות הצמוד אליו, קו 1 מהתחנה המרכזית או עם אוטובוס צמוד. אין חניה לרכבים ליד שער זה. ניתן להגיע לכותל גם דרך שער יפו ולרדת דרך השוק המוסלמי של רחוב דוד ישירות לכותל המערבי, את הרכבים תוכלו להשאיר בחניון קרתא (ממילא) או להגיע ברכבת הקלה לשער. אופציה נוספת היא להיכנס דרך שער ציון והרובע היהודי, בשער ציון יש חניה אך היא מצומצמת מאוד ומיועדת בעיקר לתושבי הרובע היהודי.

חגיגת בר מצווה בכותל

היום הגדול הגיע ואתם רוצים בר מצווה ערכית לבנכם? עליה לתורה בכותל המערבי היא אחת הדרכים הכי מרגשות לחגוג את הגעת הבן למצוות. ניתן לעלות לתורה בימי שני וחמישי או בראש חודש. בזמן העלייה לתורה בכותל הנשים צופות מעזרת הנשים בקריאה (מי שרוצה לערוך בר מצווה שוויונית, ניתן לערוך את העלייה לתורה ב"עזרת ישראל" שבמרכז דוידסון) חשוב לדעת שלרחבת הכותל (אחרי הבידוק הביטחוני) אסור להכניס כלי נגינה או להפריח בלונים. לכן הטקסים היפים והשמחים המלווים את השמחה צריכים להיערך מחוץ לרחבה. לאחר טקס העלייה לתורה מומלץ לערוך סיור מומחז (כשעתיים סיור) ברובע היהודי שבמהלכו תכירו דמויות מההיסטוריה של ירושלים, סיור בכותל המערבי זה מתאים לכל הגילאים.

סיור בכותל המערבי רחבת הכותל המערבי ביום
סיור בכותל המערבי רחבת הכותל המערבי בלילה

רוצים להתרשם קצת: סיור בכותל המערבי, נסו להזיז את התמונה


צור קשר
close slider

    חזרו אלי בקשר ל

    רוצה לקבל מאיתנו עדכונים?

    דילוג לתוכן