02-5619955
[email protected]

מידע על סיור בשכונות החרדיות בירושלים

מכירים את הסיפור על הסדין עם החור? אז האמת שגם בקבוצות המקפידות ביותר זו רק בדיחה שמראה על חוסר היכרות עם החברה החרדית, בסיור בשכונות החרדיות נכנס מתחת לסדין המטאפורי התלוי בין החלק החילוני לחרדי בירושלים ונכיר את אורכות החיים בשכונות החרדיות

כמטיילים בירושלים אי אפשר להתעלם מהרב גוניות של האוכלוסייה בעיר, ממגוון התלבושות והאנשים הגרים והמטיילים בירושלים. אחת מהאוכלוסיות שצובעת לנו את העיר בצבעי שחור, לבן ואפור, היא האוכלוסייה הגרה בשכונות החרדית. נהוג להתייחס אל החרדים כאוכלוסייה הומוגנית ואחידה בהולכות חייה, אך דבר זה אינו נכון. החברה החרדית/ החסידית, בנויה מעשרות זרמים וחצרות. לכל חצר הדקויות משלה בלבוש ובאורחות החיים. חצר "תולדות אהרון" לדוגמה, הינה קהילה המתנגדת לציונות והשומרת על אורחות חיי היישוב הישן בירושלים . חסידות "גור" לעומתה היא חסידות ציונית, השולחת את צעיריה לגור בקהילות החסידות בפריפריה.
גם ירושלמיים ותיקים לא תמיד מכירים את השכונות החרדיות מבפנים, את החצרות, סגנונות הלבוש, המנהגים וההבדלים בין הזרמים השונים. שכונות כמו מאה שערים וגאולה, נותרות חידה עבור רוב האנשים. את זה מוכיחה הנהירה הגדולה לתערוכה "חסידים- לא רק שחור לבן" שהתקיימה במוזיאון ישראל. תערוכה שבה ביקרו גם חילונים וגם חרדים שבפעם הראשונה חוו ייצוג משמעותי ולא מתנשא שלהם בתרבות הישראלית.

רוצים רעיונות לסיורים מיוחדים בירושלים? כנסו לקישור וצפו במגוון סיורים בירושלים

כשבאים לארגן סיור בשכונות החרדיות יש כמה דברים שצריך לדעת:

יש המון שכונות חרדיות בירושלים, אך בד"כ נסייר בשכונות הותיקות והמעניינות יותר כדוגמת מאה שערים, גאולה, שערי חסד ושכונת הבוכרים.
כדי שתוכלו לסייר בשכונה ולהרגיש בנוח, יש צורך שכל חברי הקבוצה יתלבשו בהתאם, גברים עם בגדים ארוכים (אפשר חולצה קצרה) וכיפה ונשים עם חצאיות ארוכות ושרוול ארוך. עדיף בצבעים ניטרליים, שכיח מאוד הפשקוויל "לבגדים צמודים הצרות נצמדים"
מומלץ להתחלק לקבוצות קטנות, כדי שתוכלו להפיק את המיטב מהסיור. קבוצה נטמעת בשכונה יותר בקלות, מאשר קבוצה גדולה וכך ניתן להפיק את המרב מהסיור בשכונות החרדיות.
מומלץ לתאם גם כניסה לאחת מהמשפחות בשכונה, ולשוחח עם בעל/ת הבית. (התיאום נעשהעל ידינו, יש לנו הרבה קשרים טובים בשכונות)
בסיורים הנערכים בחמישי בערב אפשר לשלב גם סיורים במאפיות המיוחדות בשכונות ולראות כיצד מתכוננים לשבת!
ניתן לסייר לבד בשכונות האלו, אך כמעט ולא ניתן ללמוד מכך משהו. כדאי לקחת מדריך טיולים מומחה שמכיר את השכונות ואת חצרות החרדיים, מדריך/ה שגדלו באזור ויודעים לעמוד על הדקויות ועל כללי ההתנהגות באזור.

אגב, מומלץ מאוד לצאת לסיור בשכונות החרדיות בחג החנוכה, בסיורי החנוכיות בירושלים רואים הלכה למעשה את המנהגים ואורכות החיים המיוחדים בשכונות! גם סיורי סליחות בירושלים יכולים לעבור בשכונות החרדיות ולבקר בישיבה של הרב אלבז ומקומות רבים לפני שעוברים לעיר העתיקה ששם העיקר.

סיור בשכונות החרדיות בירושלים טיש בשכונות החרדיות
סיור מודרך במאה שערים לג בעומר בשכונות החרדיות

לסיכום

כשבאים לסייר בשכונות החרדיות בירושלים, צריך לדעת כיצד להתנהג בתחום השכונה, כדי לסייר ברגוע ולא בלחץ שאולי יכעסו על הקבוצה שמפריעה להווי הקהילה. לשם כך כדאי לסייר עם אדם המכיר את הקהילות החרדיות טוב, ויודע מה הם כללי ההתנהגות במקום (זה נכון לגבי כל סיור בכל שכונה). יש הרבה מה לראות, ללמוד ולהכיר בשכונות החרדיות, וחשוב לבוא נטולי דעות קדומות ועם ראש פתוח להכרת האוכלוסייה החרדית הירושלמית. בדרך הביתה, תעצרו ליד רכב של "ברסלבים", תרקדו ותשמחו! הפעם מתוך מקום של הבנה והיכרות.

צור קשר
close slider

    חזרו אלי בקשר ל

    רוצה לקבל מאיתנו עדכונים?

    דילוג לתוכן