02-5619955
[email protected]

מידע על הרובע הארמני בירושלים

הרובע הארמני בירושלים הוא אחת הפינות הנסתרות והמסתוריות בעולם! פה חיים, מתפללים ויוצרים זה לצד זה אנשי דת ואזרחים, הוא עשיר בהיסטוריה וסיפורים מרתקים

כמעט כל סיור בעיר העתיקה בירושלים מתחיל מהשער המפואר, שער יפו. רוב המטיילים הישראלים ממשיכים ממנו ישר לכותל המערבי או ימינה לשער ציון. בדרך הם חולפים על פני רובע מסתורי וקטן, הוא הרובע הארמני. הרובע הארמני הוא הקטן מבין ארבעת רבעי העיר העתיקה והיחיד ששיך לעדה נוצרית מסוימת ולא לדת. הארמנים היו הראשונים שהתנצרו כאומה וכבר במאה ה4 הגיעו להר ציון לשמור על האתרים החשובים לנצרות. להר ציון חשיבות מיוחדת בקהילה הארמנית שכן הם מאמינים שראשו של יעקב הקדוש (סנט ג'יימס) אחיו של יוחנן המטביל ושליחו של ישו קבור בהר ציון ולצידו קבור יעקב הקטן, אחיו של ישו שלפי המסורת נבחר ע"י השליחים להיות הבישוף הראשון של ירושלים, הרובע הארמני צמוד להר ציון ולשער ציון.

מי גר ברובע הארמני בירושלים?

הקהילה הארמנית מתרכזת סביב הכנסייה הארמנית, כנסיית סנט ג'יימס על שמו של יעקב הקדוש. הבתים נמצאים סביב מתחם הכנסייה ועד המאה ה-20 התגוררו ברובע רק אנשי דת ארמנים ונותני שירות ארמנים. בעקבות השואה הארמנית ב 1915 הגיעו לירושלים המוני פליטים ארמנים וקיבלו מחסה ברובע. כיום חיים ברובע הארמני בירושלים אנשי דת, פרחי כמורה לצד אזרחים שחלקם חילונים, מכיוון שהרובע כולו הוא המנזר הארמני מקבלים התושבים שלא קשורים לכנסייה את מרות הכנסייה ומצייתים לכללים שלה בכל הנוגע להתנהלותם היום יומית במתחם. ברובע הנוצרי הצמוד תוכלו למצוא את חנות הצילום של משפחת קהואג'יאן "פוטו אליה", סב המשפחה, אליה קהואג'יאן היגר לירושלים כפליט מהשואה הארמנית ב1924 מאזור "אורפה" (כיום בטורקיה), והתחיל לצלם עוד בהיותו נער. חנות צילום הראשונה שלו נפתחה באזור שער יפו וזכתה להצלחה, ב1948 החנות עברה לתוך הרובע הנוצרי.
מומלץ להיכנס לתוך החנות, להביט בתצלומים המיוחדים מירושלים ומהארץ ולקבל את הסבר בני המשפחה העובדים בחנות היום. קבוצות רבות מגיעות לכאן במסגרת סיורי "בעלי מלאכה" בעיר העתיקה.

מה פירוש השפיץ?

את אנשי הדת הארמנים מזהים בקלות מרחוק וזאת אודות לקובע המחודד שעל ראשיהם. הארמנים שמחוברים מאוד לכתבי הקודש רוצים להעלות על נס ולהתגאות בסיפור תיבת נח הקשור להר האררט אשר נמצא בתחומם, כך דרך הכובע הם בעצם מספרים לנו על הקשר שלהם לסיפור. הכובעים משתנים לפי הדרגה בכנסייה ולפי חגים ומועדים שונים לאורך השנה.

מידי יום שישי בצהריים נערכת מיסה בכנסייה ברובע הארמני, ניתן להגיע ולקבל הצצה לתוך הרובע הסגור בפני מבקרים בשאר ימי השבוע, סיורים בירושלים בעקבות קבלת השבת בד"כ מתחילים באירוע זה וממשיכים לטקסי דת נוספים וכמובן לכותל המערבי.
מומלץ מאוד לאוהבי טקסי דת להגיע בחגים הנוצרים, שימו לב שלוח השנה הארמני שונה מלוח השנה הרגיל שאנו משתמשים בו וצריך לברר בדיוק את התאריכים, בשבוע של הפסחא החגיגות מגיעות לשיא.
ההיסטוריה של הקהילה הארמנית מרתקת, וכדאי להגיע לסיורים בירושלים ביום שישי בצהריים עם מדריך מקצועי ולשמוע את הסיפורים המעניינים אודות הקהילה.

הרובע הארמני בירושלים נזירים ארמנים בכניסה לרובע הארמני
טקס ברובע הארמני בירושלים מתוך טקס רחיצת כפות הרגליים בפסחא

צור קשר
close slider

    חזרו אלי בקשר ל

    רוצה לקבל מאיתנו עדכונים?

    דילוג לתוכן