02-5619955
[email protected]

שכונת שערי חסד בירושלים

בתי האבן העתיקים, בורות המים ושעון השמש, התנור השכונתי, בתי הכנסת, השפות המדוברות בשכונה והנוף האנושי מעמיד את שכונת שערי חסד בירושלים כאחת השכונות המעניינות ביותר לסיור בירושלים

כשמדברים על שכונות חרדיות בירושלים בד"כ מדברים על השכונות שמסביב לשכונת מאה שערים, שכונות שנודעות בציבור החילוני בעיקר עקב הפגנות של הציבור החרדי נגד חילול שבת וקודש. שכונה אחת ירושלמית ותיקה וחרדית הנשכחת לרוב מהשיח, זוהי שכונת שערי חסד. תושבי שערי חסד בעבר ובהווה ברובם יותר מתונים מתושבי השכונות החרדיות האחרות, אם במרכז הבצל נמצאת מאה שערים, שערי חסד נמצאת לקראת הקליפה וזו אחת הסיבות לכח שגם כחילוני גמור תוכל להרגיש בה נח.

שערי חסד, מקום והיסטוריה

השכונה נמצאת בין שכונות נחלאות וזיכרונות לבין שכונת רחביה ויושבת על המצוק שמשקיף על עמק המצלבה (היום בנייני וולפסון חוסמים את הנוף של השכונה אל העמק). השכונה הוקמה בשנת 1909 ונועדה לתושבים חרדים אשכנזים מהמעמד הבינוני. יוזמי השכונה היו ראשי ארגון גמ"ח כללי אשר הקימו את "חברת שערי חסד לבניית בתים בירושלים" כדי לאפשר לצעירים לרכוש בית בשכונה בתשלומים רבים וללא ריבית. בתי השכונה נבנו כבתי טורים אורכיים ולא כבתי חצרות כמו שהיה נהוג בירושלים באותה תקופה.

"ושוב אנו בשערי חסד, השכונה אשר בה אפשר לעבור מדלת לדלת ולהצביע – כאן מתגורר צדיק פלוני, וכאן התגוררה חסודה אלמונית; פה במעלה המדרגות, בעלי תריסין, ארי בתורה – גם בחצות ליל ועוסק בנסתרות; ושם בקצה השכונה בעל מלאכה עם כל כך הרבה אמונה וטוהר כפיים עם שיעורים קבועים במשמרות.." (סיפורים ירושלמיים, כרך ג', תשנ"ה)

בסיורים בירושלים העוברים בשכונה תוכלו לשמוע על בעל התנור התימני שידע יידיש ואף על פי שלא גר בשכונה הכיר כל סיר וסיר שנכנס לתנורו במרכז השכונה, על השען משה שפירא שהתבקש על ידי המוסלמים להקים שעון בהר הבית ולא הסכים מפחד העלייה למקום הקדוש. פה תשמעו את הסיפורים המעניינים על הקהילה על הרבנים והאישים הצדיקים והחסודים שיצאו מכאן.

סיור ברחבי השכונה נותן עד היום הרגשה של טיול בשכונה ליטאית, למרות שאופי תושבי השכונה השתנה מעט בשנים האחרונות ואין יותר תנאי קבלה למגורים בשכונה. למרות שתושבי השכונה מכבדים כל אדם שעובר בשכונתם מומלץ להגיע לסיור זה בלבוש צנוע כדי לכבד את תושביה ולהרגיש בנוח לסייר בה.
בסיור מודרך בירושלים חשוב לקחת מדריך המתמחה בקהילות חרדיות ויודע להדריך בתוך ועל הקהילה של שערי חסד ולספר את ההיסטוריה המופלאה של השכונה. בין היתר בשכונה מתקיימים סיורי חנוכיות בשכונת שערי חסד בכל שנה, עקב השילוב בין מצוות פרסום נס החנוכה ובין הפסטורליות של השכונה. ניתן לשלב סיור בשכונה יחד עם סיור בנחלאות ושוק מחנה יהודה או סיור בשכונת רחביה, לקבוצות שרוצות ניתן לשלב גם סיורי סליחות בשכונת שערי חסד, רק צריך להתאים את השעה כדי לא להפריע לתושבים.
* צילום הכותרת והתמונה המובילה לעמוד מויקיפדיה, צולם ע"י תמר הירדני

הסתובבו קצת בשכונה

צור קשר
close slider

    חזרו אלי בקשר ל

    רוצה לקבל מאיתנו עדכונים?

    דילוג לתוכן