02-5619955
[email protected]

הלילות הכי יפים ברובע המוסלמי

חודש הרמדאן בירושלים הוא הרבה יותר מצום ותפילות, זו הזדמנות נפלאה להיכנס לנבחי המסורות ומנהגי העיר העתיקה וליהנות מחוויה בשלל חושים! מאכלים מיוחדים לכבוד החג, מופעי תרבות, חאפלות שכונתיות, קישוטי החג התלויים בכל רחובות הרובע המוסלמי ומאירים את הכתלים באור צבעוני וחגיגי, משקאות מסורתיים ועוד…

אז על מה נמליץ לכם היום?

לפני הכל, נתאר בכמה מילים יום בחודש הרמדאן בעיר העתיקה:
כבר לפנות בוקר בסביבות השעה 4:00 מסתובבים בשכונה המשכימים, הם חבורת ילדים המכונים "המסחרון" מלשון המילה שחר, מתופפים בתופים וקוראים לנמים להתעורר לתפילת השחר המתוקה, התפילה טובה מהשינה, "אל צלאת ח'יר מן אלנום". הרובע המוסלמי מתעורר וכפי שאנו מכירים ממנהגי הסליחות המדוברים שנעלמו מהשטח על הילד שהולך עם אביו מחזיק את פנס הסליחות לפנות בוקר בדרך לבית הכנסת, כך ניתן לראות את פנס הרמדאן. בציור הקיר משמאל רואים את זה יפה.

אחרי ארוחת בוקר קטנה מתפללים ומתחיל הצום שיגמר עם שקיעת השמש, בדיוק ברגע שבו אי אפשר להבדיל בין חוט לבן לחוט שחור נשמע קול פיצוץ אדיר שמזעזע את העיר כולה! מי כלה מכיר נבהל ומי שמכיר כבר התרגל.

זו יריית התותח המבשרת את כניסת ויציאת הצום, כל יום פעמיים, בבוקר ובערב. את התותח אפשר לראות בבית הקברות א-סהירה שמעל רח' סלאח א-דין, לשם מגיעים כל יום פעמיים נציג ממשפחת סנדוקה הממונה על הטקס כבר שנים רבות וקבלן של עריית ירושלים שמפעיל מרגמה 60 עם פגז שמתפוצץ באוויר, בעבר היו יורים בתותח, היום יש כללי בטיחות אבל שומרים על המסורת.

איפה כדאי להסתובב? (יש סיורים בירושלים מאורגנים לרמדאן)

ראשית אמליץ להגיע לביקור בערב, אחרי שכולם כבר אכלו משהו… עדיף בסביבות 21:00 כשהרוב כבר בתוך הר הבית.
יש כמה מוקדים עקרים שמומלץ להגיע אליהם:

1. שער שכם (באב אל עמוד). השער הכי יפה בירושלים משתדרג והופך לעוד יותר יפה ממה שהו, בכיכר השער יש שוק חגיגי בו מוכרים ממטעמי החג, נעלים ובגדים, מיצים שונים כמו תמר-הינדי, מיץ חרובים, שקדים, סוס ועוד… בליווי צעקות "היי אל-חילו", "אל עסל" המתוק! השאר עצמו מואר בעזרת עריית ירושלים וגם החלקים שקרובים לשער בתוך העיר מוארים ומומלץ לבקר!
יש גם טיולים בירושלים שמגיעים לשער שכם הרומי (מתחת לשער הנוכחי)

2. שער הסהרורים (הפרחים), באב א-סהירה. משער הפרחים נכנס פנימה ונזרום עם המתפללים לכיוון הר הבית, בדרך נעצור לטעום ממהממתקים המשובחים של החג, קטאייף (פנקייק מקופל ומלא אגוזים וגבינה), בראזק (מצת סומסום משובחת), פלאפלים ממולאים בבצל וגבינה משולשת בצורת סהר וכוכב ושלל הפתעות. הדרכים מובילות לכיוון "באב חוטה"

3. באב חוטה (שער החטא והסליחה) וסביבתו. ללא ספק זה המקום הכי יפה ומרגש בעיר העתיקה בתקופת הרמדאן, כל הרחוב המוביל להר הבית מקושט במנורות חג מושקעות שיוצרות אווירה מיוחדת במינה! המתפללים מאמינים שמי שיעבור בשער החטא והסליחה יסלחו לו על החטאים ולכן זו אחת הנקודות החשובות בעיר. ליד השער יש רחבה מוגבהת שבה בכל יום חמישי ברמדאן יש חאפלה גדולה, בד"כ מגיעה להקה עם תזמורת או תיאטרון וכולם חוגגים, מדי פעם מחלקים גם כנאפה וממתקים חינם לכל המשתתפים, בקיצור חוויה בלתי נשכחת.

יש עוד הרבה מקומות מיוחדים לבקר בהם ברמדאן, סמטאות ובהם בתי תמחוי, מסגדים של סופים (מסטיקאנים מוסלמים), מאפיות ועוד… לשם אפשר להגיע בסיורי הרמדאן שלנו.

ניתן לצאת לסיורי רמדאן בירושלים או לחוות את הרמדן דרך סיורים בהדרכה עצמית בירושלים

צור קשר
close slider

    חזרו אלי בקשר ל

    רוצה לקבל מאיתנו עדכונים?

    דילוג לתוכן